Fyrskib holder dampen oppe med varmepumpe
Danmarks nok mest kendte fyrskib har kastet anker i Helsingør, hvor det renoveres af en gruppe frivillige. For at kunne holde varmen om bord er en moderne varmepumpe blev tilsluttet skibets originale centralvarmeanlæg.
Fyrskib nr. XVII "Gedser Rev" blev bygget i 1895 og var i tjeneste helt frem til 1972. Dets opgave var at advare skibsfarten om det farlige rev og samtidig holde øje med vejr, vind, vand og dyreliv.
I dag er det museumsskib og ligger i Helsingør havn, hvor det vedligeholdes af en gruppe frivillige. Det er dog en særdeles kold tjans om vinteren i et skib uden varme – og det fik de frivillige til at tænke kreativt.
- På skibet har der fra starten været et gammelt centralvarmefyr. Fyret var imidlertid rustet op og kunne ikke udskiftes, fortæller Jens Broch, der er formand for Foreningen for Fyrskib nr. XVII. Han tilføjer:
- Da det ikke er godt for et træskib at stå uden varme på, fik vi den idé at forsyne skibets radiatorer med varme fra en luft-til-vand varmepumpe. Det er både en miljøvenlig måde at fremstille varme på og langt billigere end at sætte eksempelvis elradiatorer op i skibets mange rum under dæk.
Derfor skal du vælge luft til vand-varmepumpen
Med en luft til vand-varmepumpe henter du varme fra naturen ved at udnytte varmeenergien i omgivelserne. Luft til vand-varmepumpen er el-drevet og leverer typisk 4-5 gange så meget varmeenergi, som den anvender i el-energi. Det betyder, at luft til vand-varmepumpen er en driftsøkonomisk og miljøvenlig varmeløsning.
Varmepumpens indedel og buffertank er installeret i det oprindelige fyrrum, hvorfra det varme vand fordeles til skibets radiatorer. Her tilses anlægget af formand Jens Broch fra Foreningen for Fyrskib nr. XVII.
Ideen holdt vand, og med tilskud fra forskellige fonde og hjælp fra Sternberg VVS & Gasteknik kunne Fyrskib nr. XVII snart tage sin nye varmeforsyning i brug: en luft-til-vand varmepumpe på 16 kW, model F2120 fra Vølund Varmeteknik samt en 220 liters buffertank med varmt vand.
- Varmepumpen består af to enheder. Den ene står på dækket, hvor den henter energi ud af luften og sender den via rør ned under dæk. Her sørger selve varmepumpen for at omdanne energien til varmt vand. Så nu kan vi arbejde året rundt uden at fryse fingre og tæer, forklarer Jens Broch.
Som et lille kuriosum fortæller han, at skibsmotoren også er fra Vølund:
- Det er en glødehovedmotor på 146 hk fra 1921, og trods sine hundrede år fungerer den upåklageligt. Om varmepumpen kommer til at holde lige så længe, må andre tjekke til sin tid, slutter formanden med et smil.
Få hjælp af vores projektafdeling
Hos Vølund Varmeteknik råder vi over en projektafdeling, der udelukkende tager sig af større varmeløsninger inden for landbrug, produktion, campingpladser, skoler og lignende. Det sikrer dig en løsning, der er gennemtænkt fra ende til anden. Vores store erfaring med varmetekniske løsninger er din sikkerhed for at få en varmeløsning, der klarer opgaven på den mest driftsøkonomiske måde.
Få et tilbud eller rådgivning fra din lokale Vølund-specialist
Overvejer du et produkt fra Vølund Varmeteknik? Få et uforpligtende tilbud. Eller få besøg af din lokale Vølund-specialist.