El-installatøren er lun på jordvarme

5. maj 2022

JK Energi i Gørlev bruger selv de klimarigtige løsninger, som firmaet tilbyder sine kunder – fra varmegenvinding på ventilationen, lagring af varme og køling via jordslanger, solceller og ladestandere til el-biler.

Hos JK Energi i Gørlev bestræber man sig på at efterleve FN's 17 verdensmål ved blandt andet at bruge bæredygtig energi og ikke efterlade aftryk på klimaet – til gengæld vil man gerne gøre indtryk på kunderne.

Det fortæller indehaver Kristian Abkjær og uddyber:

- Vi er en el- og energiteknisk virksomhed, som ønsker at vise vejen frem. Derfor er vores nyopførte bygning ét stort testhus, hvor vi anvender en række klimavenlige installationer, som kunderne kan se i funktion.

Fra sol til jord

På taget producerer solceller den strøm, som driver bygningens varmepumpe.

- Huset er et 0-energihus, og både opvarmning og køling foregår med jordvarme, der drives af strøm fra solceller på taget. I omkring 20 år har jeg været varm fortaler for jordvarmeanlæg og luft-til-vand varmepumper til boligejere, virksomheder, skoler og institutioner. Og nu tager vi så lidt af vores egen medicin, siger Kristian Abkjær med et lille smil.

Gennem årene har JK Energi installeret hundredvis af varmepumper, mange af dem som erstatning for olie-, gas- og pillefyr.

- Vi har en række anerkendte mærker i sortimentet, blandt andet Vølund Varmeteknik, som jeg har god erfaring med og har installeret i al min tid. Det gælder både jordvarme og luft-til-vand varmepumper. Som el-installatør må jeg udføre det meste af arbejdet, også trække rør, fylde væske på slanger, tilslutte radiatorer og trykprøve installationen. Tilkobling af koldt og varmt brugsvand må vi dog overlade til en vvs-kollega.

God hjælp at hente

Kristian Abkjær fortæller, at næsten halvdelen af firmaets ansatte – mere præcist 10 ud af 24 – er beskæftiget med energitekniske løsninger som varmepumper.

- Som el-installatør må du næsten udføre det hele selv, og har du brug for hjælp til beregninger eller har tekniske spørgsmål, så er et firma som Vølund Varmeteknik en god sparringspartner. De er med dig hele vejen, lige fra dimensionering og projektering til teknisk support, installation og service med egne teknikere.

Kristian Abkjær spår, at der er et enormt potentiale for klimavenlige løsninger, ikke blot på det private marked:

- Det begynder at brede sig. Når nabovirksomheden har fået grønne løsninger, begynder man også selv at ville have dem. Udviklingen kommer til at skylle ind over os. Det gælder om at være parat.

JK Energi i Gørlev bruger selv de klimarigtige løsninger, som firmaet tilbyder sine kunder – blandt andet lagring af varme og køling via jordslanger.

keyboard_arrow_up